پروژه سیمرغ

ارتفاع پای کار : 2900 متر

درجه سختی: 10 از 10

تعداد افراد گروه: 13 نفر

افراد شرکت کننده: دکتر آرش یگانه (سرپرست اصلی برنامه)، جلال شادی نصب(کمک سرپرست)،صدرا وفاخواه،محسن مهدوی،مارال داودی،رامین داودی،زهرا عالمیان،عبدالرضا امیری، زهرا ملک جانی،منیژه بیگدلی،مطره قربانیان،علی یاسری راد،زهرا قبادی

موقعیت جغرافیاییکوه دماوند در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان استان مازندران قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می‌سازد از نزدیکی آن عبور می‌کند.

قله دماوند به ارتفاع ۵۶۱۰ متر، بعنوان بام ایران و با شهرتی جهانی یکی از منحصربفردترین جاذبه‌های طبیعی ایران بشمار می‌رود. همچنین بلندترین شیب را در بین قله‌های آتشفشانی دنیا دارد که این کوه را در رده دوازدهم بلندترین قله‌های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار می‌دهد.

در عین حال دماوند بعنوان بلندترین قله مخروطی جهان کم‌گذرترین قله مخروطی جهان توسط کوهنوردان خارجی به‌ شمار می‌رود.

مسیر دسترسی به منطقه صعود: جاده هراز، روستای ناندل

وضعیت هوا در روز اجرای برنامه: آسمان هوا صاف و آفتابی

وضعیت آب درمنطقه در دشت چمن اب یخچال وجود دارد ولی برای احتیاط استفاده نشود ولی برای پخت وپز میشه استفاده کرد

پوشش گیاهی: درارتفاعات مختلف کوه دماوند ،گیاهان فراوان و گوناگونی می‌رویند که برخی از آن‌ها فقط در یک ارتفاع خاصی دیده می‌شود. گیاهان این منطقه که به اسم دماوند نامگذاری شده‌اند عبارتند از :

کلاه میر حسن دماوندی، کزل دماوندی، بومادران دماوندی، پیر گیاه دماوندی، ریش قوش دماوندی ،کتانی دماوندی و ماشک دماوندی.

پوشش جانوری:شغال ،روباه ،گرگ،آهو، گراز ،خرگوش،عقاب،کبک

نزدیک ترین پایگاه نجات وامداد:پایگاه امداد ونجات رینه ،پایگاه امداد ونجات پلور

وضعیت انتن دهی: انتن دهی در مسیر گردنه سر تا دشت چمن بسیار ضعیف و در تخت فریدن انتن دهی وجودداشت بعد از تخت فریدون انتن دهی وجود ندارد

شرح برنامه:

روز چهارشنبه 18 مرداد ماه ساعت 2:30 بامداد گروه در میدان آرژانتین آماده حرکت بودند. یکی از اعضای تیم غیبت داشت و منتظر ایشان ماندیم ولی به دلیل در دسترس نبودن تلفن همراهش سرپرست تیم تصمیم به حرکت گرفت. راس ساعت 2:45 دقیقه 13 نفر با مینی‌بوس از میدان آرژانتین به سمت روستای ناندل حرکت کردیم  ساعت حدود 6:45 به روستای ناندل رسیدیم. روستایی زیبا از توابع بخش لاریجان که در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا، در کوهپایه های دماوند قرار گرفته و هر ساله میزبان کوهنوردان بسیاری است که عزم دیدار دماوند از جبهه های شمالی، شمال شرقی را کرده اند در روستای ناندل همنوردان خریدهای خودر راانجام دادند واز سرویس بهداشتی استفاده کردند نیسان هماهنگ شده در روستا منتظر ماند همنوردان سوار نیسان شدندبارها نیز تحویل نیسان شد ساعت.8.30 به گوسفند سرای گردنه سر رسیدیم بارها تحویل قاطر چی شد وسرپرست برنامه نکات مورد نظر راجع به شرایط صعود ارایه دادند ونرمش نیز انجام شد وساعت 9 حرکت به سمت قله دماوند از جبعه شمال شرقی شروع شد با سرقدمی اقای جلال شادی نصب وعقب دار اقای صدرا. چیدمان تیم توسط سرپرست اصلی صورت گرفت در طول مسیر باگروههای متعددی برخورد داشتیم که قصد صعود را داشتند مسیر بسیار زیبا بود، مسیری سرسبز و مملو از گیاهان کوهی، با مناظری فوق العاده چشم نواز هر یک ساعت یکبار تیم 5 دقیق استراحت میکرد درارتفاع 3700 متری ساعت12 به مدت 15 دقیقه برای صبحانه توقف کردیم هوا بسیار خنک وعالی بود ودوستان از طبیعت لذت میبردن واشتیاق صعود قله دماوند حرکت را اسانتر میکرد ساعت14 به دشت چمن که تقرببا مسطح باارتفاع 4100متری رسیدیم وسرپرست اعلام کرد که چادرها برپا شود لازم به ذکر است که دلایل انتخاب این محل، یکی ارتفاع مناسب جهت خواب راحت شبانه نفرات گروه و دیگری دسترسی به آب حاصل از یخچالها بود که درست در کنار کمپ ما جریان داشت. وهمنوردان شروع به برپایی چادر ها کردند .دوستان به همدیگر کمک میکردند همنوردن مشغول ناهار واستراحت وگپ وگفتگو از سفرهای کوهنوردی وخاطرات بودند.عکاس برنامه اقای علی یاسری در حال شکار صحنه های زیبا از کوه وغروب خورشید که جلوه خاصی به دماوند داده بودمشغول بود.

چادرهای زیادی مستقر شده بود که گروهای متعدد قصد صعود داشتند همنوردان شام سبک میل کردند وساعت 21 خاموشی اعلام شد باتوجه به سرد بودن هوا سرپرست اعلام کرد که ساعت 5 صبح به سمت قله حرکت خواهیم کرد.شب سردی بود ولی بسیار لذت بخش، دکتریگانه به عنوان سرپرست گروه، با سرکشی به تک تک چادرها از حال عمومی و سلامت نفرات اطمینان حاصل میکرد روز 19 مرداد ساعت 5 صبح بیدار باش اعلام شد 5:30 تیم اماده حرکت به سمت قله شد ساعت 6:30 به تخت فریدون رسیدیم ارتفاع 4300 متر از سطح دریا که انجا نیز کوهنوردان کمپ کرده بودند مسیر زیبایی طی میشد استراحت کوتاه به تیم داده میشد تذکر به دوستان راجع نفس کشیدن اب خوردن وریزه خواری انجام شدخوشبختانه پیش بینی ها درست بود و هوایی خنک ومطبوع، همراه با نسیمی ملایم، صعودی دلچسب را نوید میداد.

با عبور از شیب روبروی جان پناه، در ارتفاع تقریبی 4600 متر، مسیر پاکوب درست بالای دره یخار رسید (درست سمت چپ پاکوب در هنگام صعوداز مشخصات رخ شمال شرقی، میتوان مناطقی سنگی در ارتفاعات 4850 و 5000 متری نام برد که عبور از هر کدام مستلزم دست به سنگ شدن بود که سرپرست برنامه با نظارت به عبور تک تک افراد از این مسیر تیم را هدایت میکرد.در ازتفاع 4850 ساعت 8:45 برای صبحانه توقف کردیم به مدت 20 دقیقه دوستان اندکی خسته بودند ولی شوق صعود دماوند خستگی رو از بین میبردحرکت تیم هم چنان آهسته اما با روحیه بود و نشان از تمایل نفرات برای موفقیت گروهی داشت. از ارتفاع 5300 به بعد مسیر کاملاً پوشیده از برف بود، منطقه ای که موسوم به بام برفی است و رد پای باد، آرایش زیبای مخروطی شکل به برفهای آن بخشیده است.. حالا آثار خستگی در همنوردمان آشکار بود و سرقدم با گام شماری و بسیار آهسته پیش می‌رفت.

راس ساعت 14 تمام نفرات گروه قدم بر بام ایران در ارتفاع 5610 متری نهادیم به واسطه همنوردانی که برخی برای اولین صعودشان تلاش کرده بودند، پس از تبریک به یکدیگر و گرفتن عکس، ساعت 15 فرود را از همان مسیری که آمده بودیم پیش گرفتیم.

لحظه فرود مسیر پراز چالش بود با عبور از یخچالهای عروسکی وشیب های تندی که درمسیر بود درارتفاع4800 استراحتی کوتاه کردیم سرپرست به دلیل مه بالایی که همه جا رو فرا میگرفت سریع مسیر فرودرپیش گرفت تا به تخت فریدون برسیم غروب خورشید لحظه زیبایی بود ساعت8:30 به دشت چمن رسیدیم وهمنوردان مشغول استراحت شدند قرار بر این شد ساعت 6صبح بیدار بشویم صبح ساعت 6 بیدار باش اعلام شد وهمگی مشغول جمع اوری چادر ولوازم شدند ساعت:30 :7 بارها تحویل قاطر چی شد ودوستان مشغول گپ وگفتگو بودند تیم اماده حرکت شد وساعت 8:30به سمت گردنه سر حرکت کردند ساعت 12 به گردنه سر رسیدیم وبارها زودتر رسیده بودند طبق هماهنگیهای انجام شده نیسان بارها را تحویل گرفته بود ومنتظر ما بود سوار بر نیسان شدیم وساعت 13 به روستای ناندل رسیدیم پیاده شدیم ومینی بوس هم رسیده بود سوار بر مینی بوس شدیم بادماوند زیباخداحافظی کردیم ساعت16:15 به پلور رسیدیم ودر انجا برای ناهار به رستوران رفتیم وهمنوردان غذاهای محلی، خوشمزه میل کردند بعد از ان به سمت تهران راه افتادیم ساعت 18:30در میدان ارژانتین رسیدیم ودوستان خداحافظی کردند وبرنامه درتاریخ 20 مرداد به پایان یافت.

تهیه کننده گزارش برنامه: مارال داودی

Shahabbayatbaroniمشاهده نوشته ها

سوابق تحصیلی کارشناسی مدیریت جهانگردی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی و مدیریت ورزشیسوابق حرفه ای – ورزشی ( مهارت ها و دوره ها و مدارک مربیگری ) پایه گذار و رئیس هیئت مدیره موسسه آموزشی ، گردشگری ورزشی توچال – مربی کوهنوردی – مربی کراس فیت – مربی فیتنس و تناسب اندام– مربی بدن سازی و پرورش اندام – لیدر بین المللی گردشگری – کارآموز دوره های IFMGA – مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری و نشریه توچال نیوزصعودهای داخلی و خارجی از صعودهای شاخص وی در زمینه کوهنوردی می توان به فراز یابی به بیشتر چکادهای ایران مخصوصا صعود 3 رخ چکاد دماوند در یک روز و همینطور 17 صعود زمستانه به همین چکاد و در کل بیش از 58 بار صعود به چکاد دماوند از تمامی رخ ها ، 20 صود به چکاد سبلان از تمامی مسیرها و 20 صعود به چکاد علم کوه از 2 رخ م گوناگون اشاره کرد و همینطور صعود تمامی چکادهای خط الراس کوه هزار کرمان – خط الراس جوپار و پلوار کرمان – فراز بر چکاد کولجنو – چکادهای منطقه تخت سلیمان – چکادهای منطقه البرز شرقی – مرکزی و غربی – برخی از چکاد های رشته کوه زاگرس – فراز بر بام های استانهای کشور – قلل خراسان – چکاد های منفرد مرکزی نام برد .از دیگر فراز های ایشان به چکادهای برون مرزی می توان به فراز بر چکاد لنین با بلندای 7134 متر در کشور قرقیزستان و یکی از چکادهای پروژه پلنگ برفی نام برد همچنین فراز بر چکاد لازلادرنیا با بلندای 6148 متر -کازبکی گرجستان با بلندای 5047 متر- آراگاتس ارمنستان با بلندای 4090 متر نام برد .ایشان در پی اتمام پروژه پلنگ برفی و همینطور فراز بر بلندای 7 قاره و نیز ورود به باشگاه 8000تایی ها پس از فراز بر تمامی 14 چکاد 8000 متری دنیا می باشد .علاقه مندی ها کوهنوردی – سفر به نقاط ناشناخته – سنگنوردی – دیواره نوردی – غارنوردی – دره نوردی – اسکی – پاراگلایدر – پرواز – فوتبال – شنا – دوچرخه سواری – هیچ هایک – گردشگری ماجراجویانه – سفر به قطب جنوب – اتمام پروژه پلنگ برفی – فراز بر 14 چکاد 8000 متری دنیا – گردشگری سلامت و ………..