ساوالان با ۴۸۱۱ متر بلندی از سطح دریا، سومین کوه بلند ایران است که در شمال غرب کشور و در استان اردبیل قرار دارد و در بالای قله آن دریاچه ساوالان قرار دارد.

سبلان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که در مرحله ی فومرولیو بوده و دریاچه آن تنها دریاچه دهانه‌ای کشور که با ارتفاع ۴۷۸۴ متر مرتفع‌ترین دریاچه ایران و یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان به‌شمار می‌آید، این دریاچه دارای مساحت 1 هکتار، عمق تا ۱۵ متر و حجم تا ۸۰۰۰۰ متر مربع است. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی و طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.

گروه کوهنوردی توچال متشکل از 25 نفر همنورد و کادر فنی و سرپرست در تاریخ 21 تیرماه 1402 از تهران به مقصد روستای شابیل ساعت 18:30 شروع به حرکت کرد.

سرپرست این برنامه جناب آقای دکتر یگانه به همراهی داوود رضایی و اعضای کادر فنی آقایان علی حسینی و حمیدرضا کاظمی بودند که طعم شیرین صعود را برای همنوردان عزیز فراهم کردند.

صبح روز 5 شنبه مورخ 22 تیرماه ساعت 7 صبح از روستای شابیل به سمت حسینه حرکت کردیم و بعد از گذشت حدود 45 دقیقه به حسینه رسیدیم.

برای هم دما شدن با ارتفاع 3700 متری مدتی در آنجا صبر کردیم تا همنوردان برای آخرین بار کوله‌ها و وسیله‌های خود را چک کنند. در این مکان امکان این که همنوردان آب مورد نیاز خود را تامین کنند وجود داشت. سپس نرمش را برای شروع پیمایش آغاز کردیم و بعد از آن صعود هیجان انگیز را در ساعت 8:30 صبح آغاز کردیم.

مسیر در ابتدا راه آسانی را برای صعود به نمایش گذاشت و ما را مشتاق هرچه بیشتر صعود…..

در ساعت 9:45 دقیقه برای صرف صبحانه توقف کوچیکی کردیم و سپس در ساعت 10 به ادامه مسیر پرداختیم.

در طول مسیر آنتن دهی موبایل ضعیف بود و آخرین نقطه ای که بسهولت امکان برقراری تماس وجود داشت در محل حسینه بود.

چالش‌های مسیر کم کم نمایان میشدند اما حضور سرپرست و کادر فنی با تجربه در این زمینه از بروز مشکلات حوادث هرچند در سطح کوچک جلوگیری میکرد.

در ادامه مسیر دو استراحت 5 دقیقه‌ای در ساعت 11 و ساعت 12 داشتیم که همنوردان نفسی تازه کنند و حتما آب بنوشند و از مواد مغذی برای تجدید قوا استفاده کنند.

در ساعت 12:45 دقیقه بر روی یال ایستاده بودیم و از زیبایی مسیری که برفراز آن قرار داشتیم لذت میبردیم.

در ادامه ساعت 13:51 به سنگ معروف محراب رسیدیم که چه با شکوه در آن بلندی، استوار و برقرار بود. برای گرفتن عکس یادگاری در کنار سنگ محراب تا ساعت 14:00 توقف کردیم.

دیگر آرام و قرار در دلمان نبود، همگی مشتاق، به مسیر خود را از روی برف‌ها ادامه می دادیم فراموش کرده بودیم که چه مسیر دشواری را پشت سر گذاشته بودیم. شوق رسیدن و صعود در دلمان پر می‌کشید.

سرانجام در ساعت 14:13 به دریاچه زیبای ساوالان رسیدیم و چه منظره زیبایی….

جشن صعود را کنار هم بودیم و خوشحال و سرمست این شعف را با عکس های یادگاری به ثبت رساندیم.

حال دیگر وقت آن شده بود که مسیر آمده را بازگردیم. در ساعت 15:05 دقیقه مسیر بازگشت را پیش گرفتیم.

همانند صعود یکدل و با نظم راه برگشت را ادامه دادیم. در ساعت 16:26 دقیقه برای یک استراحت 10 دقیقه ای و صرف نهار و تجدید قوا صبر کردیم. و بعد از آن آهسته و پیوسته عصر تماشایی را بر فراز سبلان به سمت حسینیه حرکت کردیم.

گروه با حرکت آهسته و پیوسته و در سلامت کامل تمام همنوردان در ساعت 19:20 دقیقه حسینه رسید. تا این صعود امن و مطمئن جزو خاطرات ماندگار تک تک اعضا گردد.

بعد از آن اعضای گروه از آبگرم منطقه سبلان جهت رفع خستگی صعود استفاده کردند. آبگرم به خودی خود یک جاذبه گردشگری در آن منطقه محسوب می‌شود. سپس در ساعت 22:00 گروه به مقصد تهران حرکت کرد.

Shahabbayatbaroniمشاهده نوشته ها

سوابق تحصیلی کارشناسی مدیریت جهانگردی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی و مدیریت ورزشیسوابق حرفه ای – ورزشی ( مهارت ها و دوره ها و مدارک مربیگری ) پایه گذار و رئیس هیئت مدیره موسسه آموزشی ، گردشگری ورزشی توچال – مربی کوهنوردی – مربی کراس فیت – مربی فیتنس و تناسب اندام– مربی بدن سازی و پرورش اندام – لیدر بین المللی گردشگری – کارآموز دوره های IFMGA – مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری و نشریه توچال نیوزصعودهای داخلی و خارجی از صعودهای شاخص وی در زمینه کوهنوردی می توان به فراز یابی به بیشتر چکادهای ایران مخصوصا صعود 3 رخ چکاد دماوند در یک روز و همینطور 17 صعود زمستانه به همین چکاد و در کل بیش از 58 بار صعود به چکاد دماوند از تمامی رخ ها ، 20 صود به چکاد سبلان از تمامی مسیرها و 20 صعود به چکاد علم کوه از 2 رخ م گوناگون اشاره کرد و همینطور صعود تمامی چکادهای خط الراس کوه هزار کرمان – خط الراس جوپار و پلوار کرمان – فراز بر چکاد کولجنو – چکادهای منطقه تخت سلیمان – چکادهای منطقه البرز شرقی – مرکزی و غربی – برخی از چکاد های رشته کوه زاگرس – فراز بر بام های استانهای کشور – قلل خراسان – چکاد های منفرد مرکزی نام برد .از دیگر فراز های ایشان به چکادهای برون مرزی می توان به فراز بر چکاد لنین با بلندای 7134 متر در کشور قرقیزستان و یکی از چکادهای پروژه پلنگ برفی نام برد همچنین فراز بر چکاد لازلادرنیا با بلندای 6148 متر -کازبکی گرجستان با بلندای 5047 متر- آراگاتس ارمنستان با بلندای 4090 متر نام برد .ایشان در پی اتمام پروژه پلنگ برفی و همینطور فراز بر بلندای 7 قاره و نیز ورود به باشگاه 8000تایی ها پس از فراز بر تمامی 14 چکاد 8000 متری دنیا می باشد .علاقه مندی ها کوهنوردی – سفر به نقاط ناشناخته – سنگنوردی – دیواره نوردی – غارنوردی – دره نوردی – اسکی – پاراگلایدر – پرواز – فوتبال – شنا – دوچرخه سواری – هیچ هایک – گردشگری ماجراجویانه – سفر به قطب جنوب – اتمام پروژه پلنگ برفی – فراز بر 14 چکاد 8000 متری دنیا – گردشگری سلامت و ………..