به نام خدا

از مسیر هری رست (Hari rost)

نمای دیواره بیستون

تاریخ اجرا برنامه : 15 دی ماه 1402

گروه اجرا کننده : تیم سنگنوردی باشگاه توچال

منطقه : بیستون کرمانشاه

آشنایی با مسیر هری رست یا هاری رست (Hari rost)

مسیر هری رست (هاری رست) یکی از مسیرهای جذاب و دیدنی دیواره بیستون میباشد که به نام هری رست کوهنورد و سنگنورد آلمانی که در سال 1348 این مسیر را گشایش کرد نام گذاری شده است

مسیر هری رست در شرق دیواره بیستون قرار دارد و از پایینی ترین نقطه دیواره با انجام چند تراورس تا قله میتوان از این مسیر صعود کرد جنس دیواره بیستون از نوع سنگ آهکی میباشد در این نوع بستر سنگها بسیار زبر و ناصاف هستند

مزایای این نوع سنگ فراوانی گیره های استهکاکی در طول مسیر میباشد و معایب آن استهلاک بیش از حد کفش و ترد و شکننده بودن لبه های برجسته سنگ بستر میباشد از طرفی سنگ های آهکی در زمان خیس و نمناک شدن بسیار لغزنده خواهند شد به همین خاطر در روزهای بارانی باید برای صعود این مسئله را درنظر گرفت

در سال 1361 تا 1362 جان پناهی به مساحت 9 متر در موقعیت پله دوم در منطقه پیماش تراورسی هری رست ( حدودا ارتفاع 800 متری دیواره) توسط هئیت کوهنوردی استان کرمانشاه ساخته شد

سال 1361 استاد حسین عیسی حاج و دوستانشان در حال بالا بردن قطعات جانپناه

جانپناه هری رست دی ماه 1402

شرح جزییات اجرای برنامه

تیم باشگاه توچال متشکل از 7 نفر به نام های وحید دهقان (مربی) ، میلاد خورشیدی، داوود رضایی، احمد خلیلی، الهام قاسمی، عسل سلطانی و آرزو موسوی در تاریخ 15 دی ماه تصمیم گرفتندصعود از این مسیر زیبا را تجربه کنند

قرار تجمع دوستان ساعت 14 روز 14 دی بعد از عوارضی تهران ساوه بود پس از جمع شدن همه تیم حرکت خودمان را با 3 ماشین شخصی به سمت بیستون شروع کردیم ساعت 9 شب به شهر بیستون رسیدیم بعد از تهیه شام و خرید مایحتاج و خوراکی فردا به سمت سوئیتی که از قبل در شهرک الزهرا واقعه در جنب مجموعه فرهنگی گردشگری بیستون رزرو کرده بودیم حرکت کردیم

پس از صرف شام و کمی معاشرت درباره صعود فردا همگی ساعت 12 خوابیدیم

راس ساعت 5:30 دقیقه بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و آماده شدن برای صعود ساعت 6:40 به سمت دیواره حرکت کردیم

از مزیت های این سوئیت موقعیت جغرافیایی آن نسبت به دیواره بیستون بود که این امکان را به ما داد بود که با 45 دقیقه پیمایش به اول محل صعود برسیم و نیازی به استفاده مجدد از وسیله نقلیه نداشته باشیم

موقعیت سوئیت نسبت به دیواره بیستون

در روز صعود هوایی صاف و آفتابی داشتیم فقط سایت های هواشناسی برای ساعت 2 بعد از ظهر به بعد کمی افزایش ابر را پیش بینی کرده بودن ، دمای هوا در نیم شب به 5 درجه زیر صفر هم رسید اما در طول روز تابش نور خورشید دمای هوا را تا مثبت 9 درجه هم رساند که باعث شد ما در طول مسیر چالش سرمای هوا را نداشته باشیم

در مسیر پیمایش ساعت 7:20 به درب نگهبانی مجموعه فرهنگی گردشگری بیستون رسیدیم

درب مجموعه ساعت 8 باز میشد و نگهبان اجازه عبور قبل از 8 را نمیداد با کمی صحبت و توضیح با نگهبان در آخر ساعت 7:30 دقیقه راضی شد تا ما به داخل مجموع برویم

ساعت 8:30 صعودمان را در مسیر دست به سنگ که با گذر از کنار مجسمه هرکول به آن نقطه رسیده بودیم آغاز کردیم اوایل مسیر نیازی به کار فنی و استفاده از ابزار نبود

مسیر دست به سنگ

تا به طاقچه ای حدودا 60 متر پایین تر از پله اول که رسیدیم از آنجا به بعد عملا صعود سنگنوردی و استفاده از ابزار را شروع کردیم

پایان دست به سنگ

2 طول را با ابزار فنی و حمایت صعود کردیم تا به پله اول رسیدیم

بر روی پله اول برای رسیدن به مسیر صعود باید مجددا مسیر 15 دقیقه ای را پیماش کنید تا به نقطه مدد نظر برسید

مسیرهای پله اول تا پله دوم کاملا فنی میباشد درجه مسیرهای موجود از 5.9 تا ..b5.10 تخمین زده میشود

قسمتی از مسیر شیاری عمودی میباشد که به صورت تنوره باید صعود کرد و با توجه به کم بودن رول بولت های میانی در طول مسیرها در زمان صعودهای تراورسی باید نهایت دقت را انجام بدهد زیرا میتواند پاندولی پر خطری به طرفین داشته باشد

تیم به دو کُرده 2 نفره و یک کُرده 3 نفره تقسیم شد و صعود را آغاز کردیم پس از صعود پنج طول ساعت 12:20 تمام تیم به قرارگاه هری روست رسید

این صعود به یاد دو عزیز و دوست از دست رفته مان مرحوم عباس کلهر و مرحوم حامد شاه حسینی انجام شد ( محل و زمان وفات : دی ماه 1400 گرده آلمانها، علم کوه) و با گرفتن عکس یادگاری تیم با تابلو یاد بود این دو عزیز در قرارگاه این صعود تقدیم به روح آسمانیشان شد ، روحشان شاد و یادشان گرامی

پس از استراحت کوتاه و صرف ناهاری مختصر و سبک ساعت 13:00 فرود را آغاز کردیم

برای فرود باید به سمت شرق دیواره تراورس کنیم تا به اولین کارگاه فرود برسیم

چهار طول 50 متری فرود آمدیم تا اینکه به طاقچه ای در نزدیکی پله اول رسیدیم پس از پیمایش کوتاه به آخرین کارگاه فرود که طولی حدود 25 متر داشت رسیدیم و فرود آمدیم

از آنجا به بعد مسیر دست به سنگی و پیماشی شد و برای فرود نیازی به استفاده از ابزار فنی نبود

حدود ساعت 4:30 به مجسمه هرکول در پایین دیواره بیستون رسیدیم با گرفتن عکس یادگاری پایان برنامه را اعلام کردیم و به سمت سوئیت حرکت کردیم

عکس یادگاری کنار مجسمه هرکول

ساعت 5 به سوئیت رسیدیم از آنجایی که تصمیم داشتیم هرچه زودتر به تهران بازگردیم قرار بر این شد که برای شام را در بین راه در شهر صحنه بخوریم

ساعت 6 حرکت کردیم ساعت 6:30 به رستوران بسیار شیک و مجلل ژوانی در شهر صحنه رسیدیم

لازم به ذکر است که رستوران ژوانی از لحاظ کیفیت غذا و فضا و دکور ، مجموعه ای فوق العاده عالی و بی نظری بود که برای ما آن شام بعد صعود را به خاطره بسیار جذاب و به یادماندنی تبدیل کرد

این رستوران به همه عزیزانی که قصد سفر به آن منطقه را دارند توصیه میشود

شام بعد صعود در رستوران ژوانی شهر صحنه

در آخر ساعت 1 بامداد همگی به سلامت به شهر تهران رسیدیم

با تیم حرفه ای ، دوستانه و بی حاشیه ای که داشتیم خستگی جسمی سفرمان در برابر حال خوب روحیمان به هیچ عنوان به چشم نمی آمد

همگی از یکدیگر خداحافظی کردیم و این سفر زیبا به پایان خود رسید

در آخر از عوامل و کارکنان زحمت کش مجموعه فرهنگی گردشگری بیستون، اهالی شهرک الزهرا، مردم خوب و خونگرم شهر بیستون و شهر صحنه و باشگاه بزرگ کوهنوردی توچال کمال تشکر و قدردانی را دارا هستیم

به امید سلامتی و موفقیت همه کوهنوردان و سنگنوردان کشورمان در تمام صعودهایشان

تهیه گزارش : میلاد خورشیدی

20 دی ماه 1402

Shahabbayatbaroniمشاهده نوشته ها

سوابق تحصیلی کارشناسی مدیریت جهانگردی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی و مدیریت ورزشیسوابق حرفه ای – ورزشی ( مهارت ها و دوره ها و مدارک مربیگری ) پایه گذار و رئیس هیئت مدیره موسسه آموزشی ، گردشگری ورزشی توچال – مربی کوهنوردی – مربی کراس فیت – مربی فیتنس و تناسب اندام– مربی بدن سازی و پرورش اندام – لیدر بین المللی گردشگری – کارآموز دوره های IFMGA – مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری و نشریه توچال نیوزصعودهای داخلی و خارجی از صعودهای شاخص وی در زمینه کوهنوردی می توان به فراز یابی به بیشتر چکادهای ایران مخصوصا صعود 3 رخ چکاد دماوند در یک روز و همینطور 17 صعود زمستانه به همین چکاد و در کل بیش از 58 بار صعود به چکاد دماوند از تمامی رخ ها ، 20 صود به چکاد سبلان از تمامی مسیرها و 20 صعود به چکاد علم کوه از 2 رخ م گوناگون اشاره کرد و همینطور صعود تمامی چکادهای خط الراس کوه هزار کرمان – خط الراس جوپار و پلوار کرمان – فراز بر چکاد کولجنو – چکادهای منطقه تخت سلیمان – چکادهای منطقه البرز شرقی – مرکزی و غربی – برخی از چکاد های رشته کوه زاگرس – فراز بر بام های استانهای کشور – قلل خراسان – چکاد های منفرد مرکزی نام برد .از دیگر فراز های ایشان به چکادهای برون مرزی می توان به فراز بر چکاد لنین با بلندای 7134 متر در کشور قرقیزستان و یکی از چکادهای پروژه پلنگ برفی نام برد همچنین فراز بر چکاد لازلادرنیا با بلندای 6148 متر -کازبکی گرجستان با بلندای 5047 متر- آراگاتس ارمنستان با بلندای 4090 متر نام برد .ایشان در پی اتمام پروژه پلنگ برفی و همینطور فراز بر بلندای 7 قاره و نیز ورود به باشگاه 8000تایی ها پس از فراز بر تمامی 14 چکاد 8000 متری دنیا می باشد .علاقه مندی ها کوهنوردی – سفر به نقاط ناشناخته – سنگنوردی – دیواره نوردی – غارنوردی – دره نوردی – اسکی – پاراگلایدر – پرواز – فوتبال – شنا – دوچرخه سواری – هیچ هایک – گردشگری ماجراجویانه – سفر به قطب جنوب – اتمام پروژه پلنگ برفی – فراز بر 14 چکاد 8000 متری دنیا – گردشگری سلامت و ………..